SEURAN HISTORIA

Seuran syntymisellä on oma tarinansa.

Huuskosen Paavo oli mennyt loppuvuodesta 1989 kalareissultaan valtavan kalansaaliinsa kanssa Jetsosen Ilmarin luo kylään.

Saalis jaettiin ja keskustelu siirtyi autourheiluun. Siltä istumalta miehet päättivät oman seuran perustamisesta. Seuran perustavaa kokousta 1.1.1990 oli todistamassa yli 30 autourheilusta kiinnostunutta henkilöä.

Autourheilutoiminta alkoi Vesannolla toki jo aikaisemmin, kuljettajien ja toimitsijoiden harrastaessa aktiivisesti Suonenjoen Urheiluautoilijoiden väreissä.
Alkuaikojen aktiivisia ajajia olivat muun muassa Erkki Laitinen ja toinen perustajajäsen Paavo Huuskonen.

Seuramme aktiivisista kilpailijoista suurin osa ajaa jokamiesluokkaa, mutta on joukossa onneksemme myös muidenkin lajien (mm. rallin, rallisprintin, endurancen ja autokrossin) harrastajia.

Vuosien saatossa menestystä seuralle ovat tuoneet mm. Vesannon UA:n liigajoukkue, joka voitti kultaa Pihtiputaalla 2002 ja pronssia Vantaalla 2004. Seuran ensimmäinen henkilökohtainen SM-mitali jokamiesluokassa saatiin seuraamme vuonna 2006 kun Timo Koljonen ajoi pronssia Tampereen Kaanaassa.

Kaksi kuljettajaa seurastamme on saavuttanut henkilökohtaisen suomenmestaruuden. Anne Koljonen voitti naisten suomenmestaruuden vuonna 2010 ja Teppo Puttonen nuorten suomenmestaruuden vuonna 2011 sekä yleisen suomenmestaruuden vuonna 2015.

Rallin puolella vuonna 1993 Jarmo Mokkila ja Mika Kelkkanen voittivat Suomen mestaruuden A-ryhmässä alle 2000-kuutioisten luokassa. Jokamiesluokan talvimestaruuksistakin on päästy nauttimaan Raatikaisen Markon toimesta, sillä Marko voitti Ähtärissä vuonna 1999. Lieksassa voittaessa vuonna 2003 Marko edusti Someron UA:ta kuten myös vuonna 2001, jolloin Marko oli Talvimestaruuskisojen toinen. Ja Jyväskylän UA:ta Marko edusti silloin kun oli Kokemäellä vuonna 1998 SM-kilpailuissa toinen.

Kilpailujen järjestämisen kohokohtia ovat olleet kesä 1999 ja 2013. Kesällä 1999 Vesannon UA järjesti jokamiesluokan SM-kilpailun Viitasaarella Toulatin moottoriradalla yhdessä Viitasaaren UA:n kanssa.

Niin, kaikki hyvä loppuu aikanaan ja Toulatissakaan ei enää saa kilpailla. Toulatin radan mentyä kiinni, olemme järjestäneet kisoja Pihtiputaalla, Suonenjoella, Pieksämäellä, Kemorassa ja Joutsassa.

Kesällä 2013, Vesannon UA järjesti jokamiesluokan SM-kilpailun vuorostaan Joutsassa Joutsan seudun moottoriradalla, jossa neljä seuramme kuljettajaa ylsi sijoituksille.

Tällä hetkellä Vesannon UA:n kuuluu n. 100 jäsentä.